Webteksten

webteksten-icon-marcel-plaatsman

Teksten op het internet zitten net iets anders in elkaar dan teksten die van papier gelezen worden. In mijn werk maak ik daarom een onderscheid tussen webteksten en gewone artikelen. Als ik webteksten schrijf, houd ik bijvoorbeeld rekening met zoekmachineoptimalisatie, met mogelijke links en met de opmaak van de webpagina. Voor mijn
opdrachtgevers is het prettig om te kunnen vertrouwen op mijn ervaring met online schrijven. Wil je webteksten laten schrijven door Marcel Plaatsman Teksten, dan kun je daarvoor natuurlijk altijd contact met mij opnemen.

Webteksten, al jaren werk

Toen het internet in de jaren 90 ontstond, schreef ik nog niet. Dat wil zeggen, ik typte wel eens wat op de computer van mijn ouders en dat printte ik dan uit, dat was voor mij toen al wonder genoeg. De teksten die in die begindagen op internet verschenen waren ook nog geen webteksten zoals we ze nu kennen. Google bestond nog niet, er was geen enkele conventie, er was geen voorbeeld.

Toen ik, inmiddels volwassen en student, voor opdrachtgevers webteksten begon te schrijven (een bijbaantje), bestonden er al meer ideeën over webteksten - maar aan die ideeën hielden we ons nog nauwelijks, mijn opdrachtgevers en ik. "Mensen willen vast niet te veel tekst," redeneerden we, "we houden het maar kort." De bijbaan werd gaandeweg mijn echte werk en toen pas begon ik me in te lezen in zoekmachineoptimalisatie en raakte ik vertrouwd met tekst-html. Ik ging in loondienst, bezocht presentaties over SEO, schreef en schreef en schreef - en werd alsnog de ervaren webtekstenschrijver die ik nu ben.

Webteksten: Google en de lezer

Webteksten worden gelezen door de bezoeker van je website. Daarom moeten ze pakkend zijn en eigenlijk ook bondig: de bezoeker wil snel worden geïnformeerd, nietwaar? Maar voor die bezoeker op je website komt, zal hij bepaalde termen hebben ingevoerd in Google. Om bezoekers te trekken moet een website worden gevonden en gewaardeerd door Google. Daarvoor is slim geschreven content nodig, van zekere lengte. Daar zit een interessante spanning - de lezer verwacht eigenlijk iets anders dan de computers van Google.

Google wil de lezer dienen: de "gewone consument" wil online een relevante website vinden en zolang Google die websites laat zien, zal die consument Google willen gebruiken voor zijn online zoektochten. De verwachtingen die de lezer heeft zijn dus belangrijk voor Google. Maar om te beoordelen of een website inhoudelijk interessant is, heeft Google (of: de computer van Google) veel tekst nodig, die helder is geordend. Google heeft dus webteksten nodig.

De spanning die er bestaat tussen de verwachtingen van de lezer en dat wat goed werkt de computer van Google, is voor mij als tekstschrijver een deel van de lol van mijn werk. Natuurlijk ken ik de aanbevelingen van Google en daar houd ik mij graag aan, maar ik weet ook dat teksten pas echt succesvol zijn als de gewone lezer ze waardeert. Ze moeten "lekker lopen", ze moeten informatief zijn, ze moeten een verhaal vertellen. Dat is mijn uitdaging: slimme teksten maken die toch aantrekkelijk zijn.

Webteksten lezen

Een goede, slimme website bevat veel tekst. Geen enkele bezoeker zal ál die tekst lezen, maar de tekst moet toch leesbaar zijn. De praktijk is namelijk dat alle bezoekers samen toch alle tekst lezen - ieder leest zijn deel. Een website over schoenen zal eindeloos veel tekst bevatten, over enkellaarzen, over veterschoenen, over leer, suède, kunstleer - meer dan de schoenenliefhebber lezen wil. Maar die liefhebber is wel met één van die termen ("korte laarzen", "veganistisch leer",
etc.) op de website terecht gekomen en heeft dus minimaal één tekst onder ogen gehad.

Leest de bezoeker dan de hele tekst? Ik zou het wel leuk vinden, eer van mijn werk en zo, maar nee, dat is meestal niet de praktijk. Alle bezoekers samen lezen wel die hele tekst, maar de individuele bezoeker leest maar een klein stukje. Als het goed is leest ieder voor zich datgene wat hem of haar interesseert. Daarom moet alles goed zijn, daarom moet de tekst ook goed gestructureerd zijn - werk voor de tekstschrijver! Ik laat je graag zien wat ik met jouw teksten allemaal kan doen...

Webteksten door Marcel Plaatsman Teksten

Zijn mijn webteksten herkenbaar? Wie veel schrijft, kweekt bepaalde gewoontes. Wie mijn gewoontes kent - gedachtestreepjes plaatsen, concrete talige voorbeelden geven, dingen in drieën zeggen - zal ze vast herkennen in mijn teksten. Andere tekstschrijvers waar ik mee bevriend ben sturen me wel eens een linkje door, "dat moet wel van jou komen," en vaak klopt dat ook. Maar de gemiddelde lezer let natuurlijk niet op stijl. Die let op de inhoud en díe moet door mij worden overgebracht. Daarin herken je niet mijn schrijfgewoontes, maar wel mijn ervaring.

Heb je webteksten nodig? Of heb je webteksten geschreven die je wilt laten nalezen door een professional? Zoek je naar een vertaler met oog voor SEO? Er zijn heel wat situaties te bedenken waarbij ik je van dienst van zijn. Stuur gerust een mailtje of bel mij, dan praten we verder over de webteksten die jij nodig hebt.