Webshop Tekstschrijver

webteksten-webshop-icon-marcel-plaatsman-teksten

De bezoekers van jouw webshop zien natuurlijk vooral de producten die je verkoopt. Ze letten op de foto's, op de gegevens bij het product, op de prijs... Maar die bezoekers zijn er meestal gekomen via Google en Google let niet zozeer op de producten en hun uiterlijk, Google let op tekst. Goede teksten zijn voor webshops dan ook van grote waarde. Als webshoptekstschrijver voeg ik die waarde toe.

Webshop webteksten

Een webshop bevat heel veel tekst. Dat lijkt tegenstrijdig, want het gemak van een webshop is nou juist dat je bezoeker er snel zijn weg kan vinden en snel tot aankoop over zal gaan. Wie op zoek is naar een mooi paar schoenen of een nieuw wasrek gaat echt geen halve roman zitten lezen - ik kan mezelf wel wijsmaken dat het anders is, maar nee, ik winkel zelf ook niet zo. De webteksten op de website dienen vooral Google. Dat wil niet zeggen dat ze helemaal niet gelezen worden. Alle bezoekers samen lezen de hele tekst, schreef ik al op de hoofdpagina over webteksten. De individuele bezoeker leest alleen het kleine stukje dat hem of haar interesseert.

Webshopteksten moeten dus "slim" zijn, ze moeten zo zijn geschreven dat Google er de relevantie van in kan schatten. Google werkt immers met computers (bots), die de teksten razendsnel kunnen inventariseren. Woorden die regelmatig terugkeren, in contexten die inhoudelijke relevantie verraden, worden zo begrepen als de belangrijkste woorden in de tekst. Door met de werkwijze van Google rekening te houden, en met de bedoelingen van de zoekmachine, namelijk: goede websites vinden, kan ik webshopteksten schrijven die bijdragen aan commercieel succes.

Webshop: structuur & content

De webteksten samen worden content genoemd. Veel content zorgt voor een goede vindbaarheid - maar daarmee is niet alles gezegd. De teksten moeten ook een goede onderlinge samenhang hebben. Linkjes van de ene naar de andere categorie zorgen ervoor dat bezoekers zich op een "inhoudelijke" manier door de website heen bewegen. Wat dat betreft heeft een complete webshop wel iets weg van een online encyclopedie. Jouw webwinkel biedt ook gewoon veel informatie, natuurlijk, die informatie maakt de webshop relevant.

Als tekstschrijver word ik wel eens gevraagd om wat extra pagina's aan een webshop toe te voegen (landingspagina's), maar vaak blijkt het minstens zo strategisch om de bestaande categorieën en subcategorieën van tekst te voorzien. Als de webshop nog echt in opbouw is, kan ik, in samenspraak met de ontwerper, ook echt gerichte adviezen geven en praat ik mee over de structuur van de site. Zo maken we dan samen een webwinkel die echt effectief is.

Webshop informatie

Een webshop is dus haast een encyclopedie, schreef ik hierboven. Goede informatie is belangrijk. Een webshop over gordijnen moet meer bevatten dan enkel de mededeling dat de gordijnen die je er koopt fantastisch zijn. Veel meer dan die voorspelbare reclame, gaat het in mijn werk om inhoudelijke informatie. Wat is velours, wat zegt het bouwbesluit over horeca-gordijnen? Dat soort informatie maken de webshop echt relevant en dus beter vindbaar.

Informatie kan natuurlijk veranderlijk zijn. Een webshop die zich richt op schoenen, zal pagina's bevatten over leer, over enkellaarzen, over hakken en platte zolen - en waar ook maar op gezocht wordt. Maar zo'n site is niet compleet zonder wat informatie over de actuele mode. Hoe combineer je die schoenen, volgens de mode van dit seizoen? Zulke informatie kan ik natuurlijk in de teksten verwerken, alleen moet die informatie dan later wel weer worden aangepast. In overleg kunnen we hier een handige werkwijze voor bepalen.

Goede informatie over de producten die je in je webshop verkoopt maakt de site interessant én relevant. Toch wil je in die teksten van mij niet alleen informatie terugvinden. Webteksten voor webshops zijn óók marketingteksten. Het is wel de bedoeling dat de bezoekers geprikkeld worden om iets te kopen. Uiteraard zorg ik daar met mijn teksten ook voor. De schrijfstijl wordt afgestemd op jouw doelgroep en de tekst is zo geschreven, dat de producten die je aanbiedt goed voor het voetlicht komen.

Webshopteksten bij Marcel Plaatsman Teksten

Als je een webshop uitbaat, of er één gaat beginnen, is het dus goed om naar de teksten te kijken. Ik help je graag. Het is mijn specialisme om veel tekst te schrijven, zodat we webshop over voldoende content begint, in een goede structuur. Omdat ik met scherpe tarieven werk, is het ook prima mogelijk om zo'n relatief grote hoeveelheid content af te nemen. Bekijk mijn prijzen en neem contact met me op, dan kunnen we er werk van maken!